Kókuszolaj vs. növényi olajok Miért jobb a kókuszolaj főzéshez?

Dori's Coconut Kitchen - DCK > Magazin > Kókuszolaj vs. növényi olajok Miért jobb a kókuszolaj főzéshez?

A kókuszolaj jött, látott és győzött a konyhai felhasználás terén. Ennek oka nagyon egyszerű és kézenfekvő: Egészségesebb, és praktikusabb alternatívát kíván azoknak, akiknek fontos, hogy ízletes fogásokat készítsenek egyszerűen és egészségesebben.

De mi a titka, és hogyan sikerült a kókuszolajnak hipp-hopp meghódítania az ízlelőbimbóinkat?

Első az egészség

A kókuszolaj konyhai használata lényegesen előnyösebb a megszokott növényi zsiradékokhoz képest. Egyrészt egy sor egészségügyi pozitív velejárója van mértékletes használatának, másrészt a korábban elterjedt növényi olajoknál sokkal szuperebb ételminőség (és életminőség) érhető el. A zsírok létfontosságúak a szervezetünk olajozott működéséhez, egy csomó mindenben segítenek nekünk, például biztosítják a bőr és az ízületek rugalmasságát, szerepük van a gyulladásgátlásban, fenntartják a sejtek egészségét, és egy csomó vitamin zsírokban oldódik. Nem mindegy viszont, hogy ezek a zsírok a barátaink-e vagy sem. A kókuszolaj 93%-ban telített zsírsavakból áll, de ettől nem kell megijedni, mert egyáltalán nem igaz az, hogy minden telített zsírsav rossz. Ellentétben más zsírokkal, a kókuszolajban található zsírsav könnyen emészthető, azonnal a májba kerül, ahol pedig pillanatok alatt energiává válik, ez a közepes láncú zsírsav pedig serkenti a test anyagcseréjét. Ezzel ellentétben a növényi olajokra általánosan jellemző hosszú láncú zsírsavak tárolják a zsírt.

Minél gyorsabb a testünk anyagcseréje, annál több kalória ég el, ami egészséges testsúlyt vagy túlsúly esetén súlycsökkenést eredményez. A kókuszolajjal készült ételekkel hamarabb jól lakunk, így elkerülhető a túlevés, ami egyébként sem egy egészséges dolog.

Ugye a kókuszzsír konyhai felhasználásához elég lassan jutottunk el, gondolj csak bele, hogy körülbelül 30 évvel ezelőtt még teljesen egyértelmű volt sertészsírral készíteni az ételeket. Ezt váltotta fel később a napraforgó olaj, egy fokkal egészségesebb alternatívát nyújtva, aztán eljutottunk az olíva olaj használatáig is. Ezek azonban telítetlen zsírsavakat tartalmaznak, amik alapvetően a barátaink, DE: a telítetlen zsírsavak túlzott fogyasztása sem jó, hiszen pajzsmirigy alulműködést okozhatnak, melyek egyenes úton lassítják le az anyagcserét egészségtelen mértékig. Egyébként a kókuszfogyasztó vidékeken csak elenyésző mértékben lehet találkozni súlyproblémákkal küzdő emberekkel, ennél jobban semmi sem bizonyítja a kókuszolaj hatékonyságát.

További előnyös élettani hatásait annak köszönheti, hogy a kókuszban lévő zsírsavak 50%-át a laurinsav teszi ki, ami egy olyan közepes láncú telített zsírsav, mely anti-mikrobiotikus tulajdonsága révén vírusölő, antibakteriális és gombaölő hatással is rendelkezik.

Miben különbözik a kókuszolaj más népszerű növényi olajoktól?

Az olívaolaj váltotta fel a napraforgóolajat az egészségesebb gasztroélményeket keresők körében, mára az egyik legnépszerűbb főzőolajlett . Azt azonban kevesen tudják, hogy az olívaolaj nagyon rosszul reagál a hevítésre, így leginkább saláták ízesítésére kvázi öntetként ajánlják jó szívvel a hozzáértők. Az olívaolaj mint bármelyik telítetlen zsír nagyon könnyen oxidálódhat, könnyen sérülhet hő hatására, így főzés közben nem csak köztes zsiradékokká, hanem egyéb káros vegyületekké is átalakul. Még szomorúbb a helyzet a napraforgóolaj esetében, mert ezek instabil, telítetlen olajok, a köztes zsírok és szabad gyökök pedig sok-sok krónikus betegség melegágya lehetnek. De ha csak az olajban sütés praktikumát nézzük sem jobb a helyzet, a kellemetlen olajszag olyan makacsul képes ragaszkodni minden közeli felülethez, hogy sokszor még napok múlva is érezni a vasárnapi rántott ebéd emlékét, könnyen ég, csupa kellemetlenséget hagyva maga után.

Praktikus felhasználás, biztos siker

Mivel a kókuszolaj a legtelítettebb az összes növényi olaj közül, ezért ez marad a legstabilabb magas hőmérsékleten is. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy nehezen oxidálható, csak 198 Celsius fölött mennek végbe rajta változások. Nehezen kezd el „megégni”, a füstfoka körülbelül 180 Celsiuk fokon található, így szemben más növényi olajokkal, akár több alkalommal is felhasználható. A kókuszolajról tehát egyértelműen megállapítható, hogy a legegészségesebb sütő-főző olaj, a DCK kókuszolajai pedig az alapvetően jótékony élettani hatásaik mellett gyógynövények és fűszernövények áldásos tulajdonságaival egészülnek ki.

Legyél akár vegetáriánus, vegán, vagy húsevő, egészen biztos találsz olyan kókuszolajokat nálunk, amik az egész család ínyére lesznek majd. Ha kezdő konyhatündér vagy, akkor is kiváló választás a kókuszolaj használata, mert jobban kézben tudod tartani az ételkészítés közben végbe menő folyamatokat, kedvedre ízesíthetsz és szabadjára engedheted a kreativitásod is. Ha nincs ötleted mit készíts ebédre vagy vacsorára, szemezgess receptjeink közül és csempéssz egészséges egzotikumot az ételeidbe! Meglátod, az elismerő pillantások nem fognak elmaradni.

Eltartható és kiadós

Egy 330 ml-es üvegnyi bio kókuszolaj körülbelül fél évi mennyiség. Ez annak köszönhető, hogy kis mennyiség is tökéletesen elég ahhoz, hogy halat, húst, vagy éppen zöldséget grillezz, párolj vagy ízesíts vele kedvedre. Egy használat alkalmával én körülbelül 1-1,5 evőkanálnyi kókuszolajat locsolok az étel alá vagy éppen fölé, ami egyébként tökéletesen bevonja az edény falát, így akadályozva meg az ételkészítés kedvezőtlen kimenetelét, amitől a legtöbb háziasszony retteg: a leégést. Télen tökéletes „melegítő” érzést kölcsönöznek a kellemes fűszerezésű olajok, nyáron pedig a salátaszezont emelheted izgalmasabb és gazdagabb szintre. Természetesen a fűszervirtuózokra is gondoltunk, akiknek sajátságos vagy éppen változatos ízlésviláguk minden egyes ételnél újításokat eredményez. Ha te is ebbe a táborba tartozol, akkor az ízesítetlen extra szűz olajunk lesz a tökéletes választás.

Bármilyen stílust is követsz a konyhában, ha garantáltan egészséges és ízletes ételeket szeretnél készíteni úgy, hogy közben a fittségedet és testi-lelki jóllétedet is erősíted, a kókuszolaj használata lehet számodra a tökéletes megoldás.

Kellemes kísérletezést és jóízű gasztrokalandokat kívánunk!


Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

X